Temel Bilgiler: Revizyonlar arasındaki fark

Tribalwars Wiki TR sitesinden
Gezintiye git
k (Mayisyagmuru mesaj tarafından yapılan değişiklikler geri alınarak, Ozzy tarafından değiştirilmiş önceki sürüm geri getirildi.)
1. satır: 1. satır:
== Kaynaklar ==
== Kaynaklar ==


Birimler veya binalar yapabilmek için hammaddeye ihtiyacın vardır. Hammaddeleri otomatik olarak madenlerinden ([[oduncu]], [[kil ocağı]], [[demir madeni]]) alırsın. Hammaddeleri hesabına giriş yapmamış olsan bile alırsın.
Binalar veya işem birimleri oluşturmak için Kaynak gerekiyor.Kendi kaynakların üretimi için (otomatik olarak kaynak almak için ([[Oduncu Kampı]], [[Kil Madeni]], [[Demir Madeni]]). Hesabınızda Oturum Açıkken veya Kapalıyken Üretime Devam Etmektedir.


Ne kadar hammadde alacağın madenin seviyesine bağlıdır. Üretilen hammaddelerin kaybolmaması için [[depo]]nun yeterince büyük olması gerekir. Deponun ne kadar büyük olduğuna ve içinde ne kadar hammadde bulunduğuna ilişkin göstergeyi sağ üstte bulabilirsin
Alacağınız kaynak miktarı, kaynak binalarının büyüklüğüne bağlıdır. [[Depo]] Size Uygunluğu Gösterir. Ekranın Sağ Üst Kısmında Şuanda Deponuzdaki Kapasitenizi Görebilirsiniz.


[[File:Kaynak.png|frame|link=]]
[[File:resources.png|frame|link=]]


En sağdaki sayı, hangi çeşitten ne kadar hammadde depolanabileceğini gösterir. Bu örnekte her bir hammaddeden 325,337 maksimum saklanabilir olduğunu belirtir.  Bunun solundaki sayılar, söz konusu hammaddeden ne kadar bulunduğunu gösterir. Solundaki alanlarda (59,417 Odun, 3,607 Kil ve 66,870 Demir) kaynağı olduğunu belirtmektedir.
Sağdaki Sayılar Saklanabilir Kaynak Türlerini ve Kapasitelerini Gösterir, Bu Örnekte Her Bir Kaynağın 400000 Maksimum Saklanabilir Olduğunu Belirtir.Solundaki Alanlarda (53313 Odun, 222435 Kil ve 21519 Demir). Kaynağı Olduğunu Belirtmektedir.


== İlk Adımlar ==
== İlk Adımlar ==


Oyunda yeniysen, en çok ihtiyacın olan ve düşünmen gereken şey hammaddelerdir. Oduncu kampında odun, kil ocağında kil ve demir madeninde demir üretebilirsin. Bu binaların seviyelerini ne kadar yükseltirsen, üretimin de aynı oranda artar. Oyuna başladığın ilk günlerde, odaklanman gereken binalar, kaynak üretimi sağlayanlar olmalıdır.
In the beginning you mostly need one thing: Resources. The [[timber camp]] cuts wood, the [[clay pit]] collects clay and the [[iron mine]] produces iron. The more you expand those buildings the more they produce. When you first join a world it is recommended to build up your resource production by a few levels.


Eğer kaynak üretimi ile ilgilenirken ya da kaynak üreten binalarını geliştirirken yağmalanıyorsan ya da yağlamalanma riskin çok yüksekse, madenlerini korumanın bir diğer yolu da [[gizli depo]] yapmaktır. Gizli depo seviyesini ne kadar yükseltirsen, gizli deponun saklama kapasitesini o oranda arttırmış olursun. Bu sayede gelen yağmacılardan kaynaklarını korumuş olursun. Ayrıca duvar yapımına başlaman da yararlı olacaktır. Başlangıç aşamasında duvar rakip oyuncuların büyük kayıplar vermesine sebep olacaktır ve böylece saldırı alma riskini azaltacaktır.
After you have secured a good base production of resources you can start building troops. In the [[barracks]] (Level 3 Headquarters needed) you can start recruiting [[spear fighter|spear fighters]]. Spear fighters offer some protection against would-be attackers who might want to plunder your resources. They are not usually good attacking troops, but they are useful for raiding very small, undefended villages in order to plunder their resources.


Maden binalarını ve kaynak üretim planlarını düzenledikten sonra, asker üretimin için ticaret yapmaya başlayabilirsin. [[Kışla]] nda (ana bina 3. seviyede olmalı) [[mızrakçı]] üretebilirsin. Mızrakçılar saldırı için çok uygun olmayabilirler, ancak kaynak transferleri ve zayıf oyuncuları yağmalamak için uygundur.
In addition to recruiting troops, there are also other ways to help protect your village and defend your resources in the early stages of the game. One way to protect your resources is to build up your [[hiding place]]. The bigger the hiding place, the more resources are safe from attackers. Another good deterrent is to build a [[wall]] (Level 1 barracks needed). The higher your wall level the stronger your village's basic defense will be. This means your enemies will suffer higher losses when they attack villages with higher wall levels.


Eğer ticaret yapmak istersen, [[pazar]] (ana binanın 3., deponun 2. seviyede olması gerekir) inşa edebilirsin. Bu bina sayesinde, çevrende bulunan köylerin neleri satışa çıkardığını görebilirsin. Bu şekilde, hangi kaynaklara ne kadar değer verdiğine bakarak, hangi oyuncunun nelere ihtiyaç duyduğunu da öğrenebilirsin. Elbette kendi satışlarını da pazar sayesinde yapabilirsin, fakat unutma ki pazar binan 1. seviyedeyken, 1 satıcın olur, yani kendi tekliflerinin kapasiteni aşmamasına dikkat et.
If you find you have excess resources, you might want to consider building a [[market]]. (Level 3 headquarters and level 2 warehouse needed). In the marketplace, you can see what your neighbors are offering and trade away resources you don't want. You can also create your own offers.


Bunun yanında dilersen bir [[klan]] a katılabilirsin. Birlikte daha iyi savunma ve ticaret yapabilirsiniz. Elbette arkadaş da edinebilirsin!
You should also look around your area to find a good [[tribes|tribe]] to join. It is always easier to fight and defend in a group. It is also a good way to meet some nice people!


== Geç Başlangıç ==
== Late start ==


Eğer bir dünyaya geç başlangıç yaparsan, stratejini de değiştirmen gerekir. Elbette düzenli ve güvenli kaynak üretimi çok önemlidir ve kendini diğer köylerin yağmalarından koruman gerekir. En kısa sürede duvar ve gizli depo inşa edip seviyelerini arttırmanda fayda vardır. Bazen olası düşmanlarına güzel mesajlar yazman, aranızda bir arkadaşlık başlatabilir. Köyün yeterince gelişir gelişmez, sen de asker üretip yağmalara başlayabilirsin. Yağmalayarak kazanacağın kaynaklar, köyünün gelişimini hızlandırır.
Should you join a world that has been going on for a while already it is recommended to change your strategy a bit. It is of course still important to get a good basic resource production so that it is possible to build up your village quickly. But you have to quickly start protecting your village. For that it is best to build up your wall and hiding place and also to build a few units. Writing to your potential attackers can often help as well. It is always recommended to use the units you produced to plunder other villages. The plundered resources greatly help your growth.


İşte normalde gerçekleştirdiğin normal gelişime göre en büyük fark:
Now we'll show you the biggest difference to the usual start:


Her şeyini tek misyonere yatırma hatasını yapma. Diğerlerine yetişmek için daha fazla köye sahip olmak istemen mantıklı görünebilir. Fakat bu durum, ölümcül bir hata olma potansiyeline de sahiptir. Oynadığın dünyada uzun süredir oynayan çok güçlü oyuncular, kendi köylerini geliştirmiş ve güvenliklerini çok yüksek tutmuş olabilirler ve haritada çok önemli stratejik noktalara yerleşmiş olabilirler. Eğer askerlerinin büyük bölümü saldırılara, yağmalara gönderirsen, bu tür oyuncular için kolay lokma olabilirsin! Bu tür oyuncular çevrelerini çok dikkatli incelerler ve yeni aldığın köyleri henüz geliştirmeden elinden almaya çalışabilirler. Saldırıya uğradığında, herşey için çok geç olabilir.
Don't make the mistake of concentrating too much on creating your first nobleman. It might sound logical to try to get a second village as quickly as possible but it does not help you if you can't defend your villages. If you only concentrate on the noblemen you are an easy target, and also a well-liked target as bigger players would love to have a village that is already on the way to being ready to produce noblemen. By the time attacks start coming in, it's usually too late.


Buna karşı uygulayabileceğin tek strateji, çok miktarda mızrakçı ve kılıç ustası üretmektir. Güçlü oyunculara kolay lokma olmanı engeller ve çoğu kez, tekrar saldırmalarına engel olur. Eğer ciddi bir yenilgi alırlarsa, seni rahat bırakırlar. Bu durum sana büyük bir moral kaynağı oluşturur. Böylece yüksek puanlı oyuncuların saldıran askerlerinin moralini %70'e varan oranda düşürebilirsin!
One method of preparing for this is to use a defensive strategy. This means creating lots of sword and spear fighters. If you create enough troops then you are a very expensive target and your attacker will usually try to find an easier target. Morale also helps you if you are attacked by bigger players. A very big player loses up to 70% of his attack strength due to morale.


Köyünün güvenliğini arttırmak sana zaman kaybı olarak görünebilir. Ancak sonraki safhalarda bunun çok faydasını göreceksin. Örneğin 1200 mızrakçı ve 1200 kılıç ustası çok iyi bir savunma teşkil edebilir ve artık köy güvenliğini de sağlamış olup başka köyler alabilmek için misyoner üretmeye başlayabilirsin.
The security phase can take some time, but it will usually pay off, as you can always use those defensive troops in the later game. Once you have a good amount of defensive troops - something like 1200 spears and 1200 swords - you can start thinking about a nobleman.


Büyük olasılıkla, çevrendeki köylere bakarak buna değdiğini fark edeceksin.
You will probably be able to tell how valuable that tactic was by looking at your neighbors' villages ...


== Köye Genel Bakış ==
== Village overview ==


Köye genel bakış tek sayfada köyün ile ilgili bir çok bilgi verir. Mevcut bina seviyelerini, kaynak üretimini, asker sayını ve askeri hareketlerini buradan görebilirsin.
The village overview gives you a lot of information about your village on one page. You can see the size of your buildings, your current resource production, your troops and troop movements.


Klasik ve grafik görünüşten birini tercih edebilirsin. Yavaş bir internet bağlantısına sahipsen ve daha hızlı hareket etmek istiyorsan klasik görünüm avantajlıdır. Premium Hesaba sahip olduğunda ayrıca her binanın daha ne kadar bir süre üretim yapacağını, köyde kaç tüccarın olduğunu ve depolarının ne zaman dolacağını görebilirsin.
You can switch between the classical and the graphical village overview. The classical overview is a big advantage when you are on a slow internet connection. If you have a premium account you will get a lot of very useful added information like the production in your buildings, the amount of merchants and the time when your warehouse will be full.


Aşağıdaki görüntü köye toplu bakış ekranını içermektedir;
Below is a labelled village overview that shows what the different buildings look like.


[[File:overview.png|link=|frame|center]]
[[File:overview.png|link=|frame|center]]


Bina seviyeleri geliştikçe görüntüleri de değişmektedir. Aşağıda bu değişikliklerin hangi seviyelerde olduğu belirtilmiştir.
Buildings do change their appearance depending on their size. Here you can see when the buildings change their picture:


<table style="width: 400px; float: left">
<table style="width: 400px; float: left">
<tr>
<tr>
<th>Binalar</th>
<th>Building</th>
<th>2. Görüntü için gerekli seviye</th>
<th>Level for second graphic</th>
<th>3. Görüntü için gerekli seviye</th>
<th>Level for third graphic</th>


</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>Ana Bina</td>
<td>Village Headquarters</td>
<td>5</td>
<td>5</td>
<td>15</td>
<td>15</td>
61. satır: 61. satır:
<tr>
<tr>


<td>Kışla</td>
<td>Barracks</td>
<td>5</td>
<td>5</td>
<td>20</td>
<td>20</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>Ahır</td>
<td>Stables</td>
<td>5</td>
<td>5</td>


72. satır: 72. satır:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>Atölye</td>
<td>Workshop</td>
<td>5</td>
<td>5</td>
<td>10</td>
<td>10</td>
78. satır: 78. satır:


<tr>
<tr>
<td>Akademi</td>
<td>Academy</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>Demirci</td>
<td>Smithy</td>


<td>5</td>
<td>5</td>
89. satır: 89. satır:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>İçtima Meydanı</td>
<td>Rally point</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
95. satır: 95. satır:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>Heykel</td>
<td>Statue</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
101. satır: 101. satır:
<tr>
<tr>


<td>Pazar</td>
<td>Market</td>
<td>5</td>
<td>5</td>
<td>20</td>
<td>20</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>Oduncu</td>
<td>Timber camp</td>
<td>10</td>
<td>10</td>


112. satır: 112. satır:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>Kil ocağı</td>
<td>Clay pit</td>
<td>10</td>
<td>10</td>
<td>20</td>
<td>20</td>
118. satır: 118. satır:


<tr>
<tr>
<td>Demir madeni</td>
<td>Iron mine</td>
<td>10</td>
<td>10</td>
<td>20</td>
<td>20</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>Çiftlik</td>
<td>Farm</td>


<td>10</td>
<td>10</td>
129. satır: 129. satır:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>Depo</td>
<td>Warehouse</td>
<td>10</td>
<td>10</td>
<td>20</td>
<td>20</td>
135. satır: 135. satır:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>Gizli depo</td>
<td>Hiding place</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
<td>x</td>
141. satır: 141. satır:
<tr>
<tr>


<td>Duvar</td>
<td>Wall</td>
<td>5</td>
<td>5</td>
<td>15</td>
<td>15</td>
147. satır: 147. satır:
</table>
</table>


== Köy Adı Değiştirme ==
== Change village name ==


[[File:Koyadidegistirme.png|frame|link=]]
[[File:changename.png|frame|link=]]


Köyünün adını değiştirebilirsin. Bunun için ana binaya tıklayarak sol altta "köy adını değiştir" alanına istediğin köy ismini gir, "değiştir" butonuna tıkla, işte köyün adı değişti.
You can rename your village by going to the headquarters. On the bottom left under the buildings you see your currents village name, which you can edit and save with "change".


== Bina Yap ==
== Construct buildings ==


Bir bina yapmak istediğinde ana binaya tıklaman ve oradan "x seviyesine yükselt" butonuna tıklaman gerekir. Bina inşa etmek için; odun, kil ve demir gereklidir. Kesin miktarı bina ve bina seviyesine bağlıdır. Bir sonraki bina seviyesi için her zaman bir öncekinden daha fazla kaynak gereklidir.
If you want to construct a building, you have to click on the village headquarters and then click on "expansion to level X". You need the specified amount of wood, clay and iron. The exact amount depends on the kind of building and its level. The bigger you want to construct the building, the more resources are needed for the next level.


Bazı [[Binalar]] ı yapabilmek için belli önkoşullar vardır. Örneğin; market inşa etmek için depo seviyenizi 2. Seviyeye getirmelisiniz.
Additionally some buildings need other buildings at specific levels as a requirement. For example, you can only build a market after you have constructed a warehouse up to a certain level. In the headquarters you see those requirements as well as the costs. You find more about that in the [[Buildings|Building overview]].


== Asker Üretimi ==
== Recruiting units ==


Birimleri kışlada üretebilirsin. Kışla yapabilmek için ana binanın 3. seviyede olması gerekir. Başta sadece mızrakçı üretebilirsin, diğer birimler özellikle demirciye ve başka yeni binalara ihtiyaç duyarlar (örneğin ahır ya da atölye). [[Birimler]] bölümünde bir birimin ne gibi ön koşulları olduğunu ve hangi özelliklere sahip olduğuna ilişkin açıklama bulursun.
You can recruit your first units in the barracks. To construct barracks you need to upgrade your headquarters to level 3.
First you will only be able to build spear fighters; for other units you need e.g. a smithy and new buildings (such as the stables and workshop).
In the [[Units|Unit overview]] you can find a short description about the requirements for a certain unit and what its properties are.


[[File:Askeruretme1.png|center|frame|link=|Asker üretmek için öncelikle kışlaya tıklaman gerekiyor.]]
[[File:recruiting_one.png|center|frame|link=|To recruit troops, you first need to click on your Barracks.]]




[[File:Askeruretme2.png|center|frame|link=|Sonrasında sadece istediğin asker sayısını yaz ve asker toplaya tıkla.]]
[[File:recruiting_two.png|center|frame|link=|Then, simply type in the number of desired troops and click Recruit.]]

07.36, 29 Mart 2013 tarihindeki hâli

Kaynaklar

Binalar veya işem birimleri oluşturmak için Kaynak gerekiyor.Kendi kaynakların üretimi için (otomatik olarak kaynak almak için (Oduncu Kampı, Kil Madeni, Demir Madeni). Hesabınızda Oturum Açıkken veya Kapalıyken Üretime Devam Etmektedir.

Alacağınız kaynak miktarı, kaynak binalarının büyüklüğüne bağlıdır. Depo Size Uygunluğu Gösterir. Ekranın Sağ Üst Kısmında Şuanda Deponuzdaki Kapasitenizi Görebilirsiniz.

Resources.png

Sağdaki Sayılar Saklanabilir Kaynak Türlerini ve Kapasitelerini Gösterir, Bu Örnekte Her Bir Kaynağın 400000 Maksimum Saklanabilir Olduğunu Belirtir.Solundaki Alanlarda (53313 Odun, 222435 Kil ve 21519 Demir). Kaynağı Olduğunu Belirtmektedir.

İlk Adımlar

In the beginning you mostly need one thing: Resources. The timber camp cuts wood, the clay pit collects clay and the iron mine produces iron. The more you expand those buildings the more they produce. When you first join a world it is recommended to build up your resource production by a few levels.

After you have secured a good base production of resources you can start building troops. In the barracks (Level 3 Headquarters needed) you can start recruiting spear fighters. Spear fighters offer some protection against would-be attackers who might want to plunder your resources. They are not usually good attacking troops, but they are useful for raiding very small, undefended villages in order to plunder their resources.

In addition to recruiting troops, there are also other ways to help protect your village and defend your resources in the early stages of the game. One way to protect your resources is to build up your hiding place. The bigger the hiding place, the more resources are safe from attackers. Another good deterrent is to build a wall (Level 1 barracks needed). The higher your wall level the stronger your village's basic defense will be. This means your enemies will suffer higher losses when they attack villages with higher wall levels.

If you find you have excess resources, you might want to consider building a market. (Level 3 headquarters and level 2 warehouse needed). In the marketplace, you can see what your neighbors are offering and trade away resources you don't want. You can also create your own offers.

You should also look around your area to find a good tribe to join. It is always easier to fight and defend in a group. It is also a good way to meet some nice people!

Late start

Should you join a world that has been going on for a while already it is recommended to change your strategy a bit. It is of course still important to get a good basic resource production so that it is possible to build up your village quickly. But you have to quickly start protecting your village. For that it is best to build up your wall and hiding place and also to build a few units. Writing to your potential attackers can often help as well. It is always recommended to use the units you produced to plunder other villages. The plundered resources greatly help your growth.

Now we'll show you the biggest difference to the usual start:

Don't make the mistake of concentrating too much on creating your first nobleman. It might sound logical to try to get a second village as quickly as possible but it does not help you if you can't defend your villages. If you only concentrate on the noblemen you are an easy target, and also a well-liked target as bigger players would love to have a village that is already on the way to being ready to produce noblemen. By the time attacks start coming in, it's usually too late.

One method of preparing for this is to use a defensive strategy. This means creating lots of sword and spear fighters. If you create enough troops then you are a very expensive target and your attacker will usually try to find an easier target. Morale also helps you if you are attacked by bigger players. A very big player loses up to 70% of his attack strength due to morale.

The security phase can take some time, but it will usually pay off, as you can always use those defensive troops in the later game. Once you have a good amount of defensive troops - something like 1200 spears and 1200 swords - you can start thinking about a nobleman.

You will probably be able to tell how valuable that tactic was by looking at your neighbors' villages ...

Village overview

The village overview gives you a lot of information about your village on one page. You can see the size of your buildings, your current resource production, your troops and troop movements.

You can switch between the classical and the graphical village overview. The classical overview is a big advantage when you are on a slow internet connection. If you have a premium account you will get a lot of very useful added information like the production in your buildings, the amount of merchants and the time when your warehouse will be full.

Below is a labelled village overview that shows what the different buildings look like.

Overview.png

Buildings do change their appearance depending on their size. Here you can see when the buildings change their picture:

Building Level for second graphic Level for third graphic
Village Headquarters 5 15
Barracks 5 20
Stables 5 10
Workshop 5 10
Academy x x
Smithy 5 15
Rally point x x
Statue x x
Market 5 20
Timber camp 10 20
Clay pit 10 20
Iron mine 10 20
Farm 10 20
Warehouse 10 20
Hiding place x x
Wall 5 15

Change village name

You can rename your village by going to the headquarters. On the bottom left under the buildings you see your currents village name, which you can edit and save with "change".

Construct buildings

If you want to construct a building, you have to click on the village headquarters and then click on "expansion to level X". You need the specified amount of wood, clay and iron. The exact amount depends on the kind of building and its level. The bigger you want to construct the building, the more resources are needed for the next level.

Additionally some buildings need other buildings at specific levels as a requirement. For example, you can only build a market after you have constructed a warehouse up to a certain level. In the headquarters you see those requirements as well as the costs. You find more about that in the Building overview.

Recruiting units

You can recruit your first units in the barracks. To construct barracks you need to upgrade your headquarters to level 3. First you will only be able to build spear fighters; for other units you need e.g. a smithy and new buildings (such as the stables and workshop). In the Unit overview you can find a short description about the requirements for a certain unit and what its properties are.

Dosya:Recruiting one.png
To recruit troops, you first need to click on your Barracks.


Dosya:Recruiting two.png
Then, simply type in the number of desired troops and click Recruit.